Stark lastbil

STARK udvider flåden af elektriske lastbiler

STARK udvider flåden af elektriske lastbiler – Transportmagasinet

6. sep. 2022 — STARK udvider flåden af elektriske lastbiler. Stadig flere bygherrer ønsker emissionsfri levering af byggematerialer. Byggecenterkæden STARK …

Stadig flere bygherrer ønsker emissionsfri levering af byggematerialer

STARK satser på el-lastbiler til distribution i København

STARK satser på el-lastbiler til distribution i København. STARK vil være med til at forbedre klimaet og luftkvaliteten. Fremover kører byggecenterkædens …

STARK udvider flåden af elektriske lastbiler – Via Ritzau

STARK udvider flåden af elektriske lastbiler | STARK Danmark

6. sep. 2022 — Efter gode erfaringer med Danmarks første elektriske lastbil med kran, fortsætter STARK med at udvide flåden af elektriske lastbiler.

Efter gode erfaringer med Danmarks første elektriske lastbil med kran, fortsætter STARK med at udvide flåden af elektriske lastbiler. Emissionsfri levering af byggematerialer er både en fordel for miljøet og STARKs kunder, fordi stadig flere bygherrer ønsker det.

Stark udvider antallet af elektriske lastbiler til tre – DetailWatch

STARK sender Danmarks første elektriske lastbil med kran på gaden | STARK Danmark

4. nov. 2021 — Med Danmarks første elektriske lastbil med kran kan byggecenterkæden STARK nu levere byggematerialer til kunderne helt uden emissioner og …

Med Danmarks første elektriske lastbil med kran kan byggecenterkæden STARK nu levere byggematerialer til kunderne helt uden emissioner og motorstøj. I første omgang i København – på sigt skal erfaringerne bruges til at udvide flåden af elektriske lastbiler.

Stark sender første elektriske lastbil med kran på gaden

Stark udvider antallet af elektriske lastbiler til tre — DetailWatch

7. sep. 2022 — Stark har flere end 135 lastbiler. Efter en prøveperiode med en elektrisk lastbil udvider byggemarkedskæden antallet af elektriske lastbiler …

Stark har flere end 135 lastbiler. Efter en prøveperiode med en elektrisk lastbil udvider byggemarkedskæden antallet af elektriske lastbiler til i alt tre.

STARK først med fuld-elektrisk kranbil i Danmark

Stark sender første elektriske lastbil med kran på gaden – Licitationen

4. nov. 2021 — Den hvide DAF er nemlig Danmarks første lastbil med kran, der udelukkende kører på strøm. Det oplyser Stark i en pressemeddelelse.

Læs mere

Stark får første fuld-elektriske DAF CF-lastbil i Danmark

STARK først med fuld-elektrisk kranbil i Danmark – DAF Trucks Danmark

5. nov. 2021 — Den hollandske lastbilproducent DAF har i flere år arbejdet med udvikling af fuld-elektriske drivliner til lastbiler. Den nye DAF CF Electric …

Danmarks største byggecenterkæde, STARK, har som den første virksomhed sat en fuld-elektrisk lastbil med kran i drift i Danmark.

STARK får første fuld-elektriske DAF CF-lastbil i Danmark – DAF Trucks Danmark

26. feb. 2021 — Danmarks største byggecenterkæde, STARK, sender efter sommerferien – som den første danske kunde – en fuld-elektrisk DAF-lastbil på gaden …

Danmarks største byggecenterkæde, STARK, sender efter sommerferien – som den første danske kunde – en fuld-elektrisk DAF-lastbil på gaden herhjemme.

– Lastbilmagasinet

26. feb. 2021 — Danmarks største byggecenterkæde, Stark, sender efter sommerferien – som den første danske kunde – en fuld-elektrisk DAF-lastbil på gaden …

Danmarks største byggecenterkæde, Stark, sender efter sommerferien – som den første danske kunde – en fuld-elektrisk DAF-lastbil på gaden herhjemme. Det sker i form af en 3-akslet DAF CF Electric opbygget med kran og fast lad, der skal distribuere byggematerialer i Storkøbenhavn. Lastbilen har en rækkevidde på mere end 200 km på en fuld opladning, hvilket gør den ideel til tung distribution i byområder. Den hollandske lastbilproducent DAF har i flere år arbejdet med udvikling af fuld-elektriske drivliner til lastbiler. Den nye DAF CF Electric til Stark er faktisk allerede 2. generation af DAF’s elektriske lastbiler, der har fordoblet rækkevidde samt 700 kg lavere egenvægt i forhold til 1. generation, der blev introduceret i 2018. Det er sket gennem samarbejde med den ligeledes hollandske specialist i elektriske drivliner, VDL, samt den nyeste batteriteknologi på markedet. – Hos Stark har vi en strategi om at gøre byggeriet mere bæredygtigt. Det gælder også transporten af byggematerialerne, fortæller logistikchef Brian Patzlaff. Han er ansvarlig for indkøb og drift af STARK’s flåde på mere end 200 lastbiler. Den nye DAF CF Electric skal opbygges med 20 t/m Palfinger-kran samt fast lad af samme type som de fleste af Stark’s øvrige lastbiler. Opbygningen udføres af Bilstrup Karosseri og Ravnstrup Vognsmedie A/S i Stoholm, der har leveret mere end 100 tilsvarende opbygninger til STARK. Banke ApS i Sønderborg skal levere den særlige kraftudtags-løsning, der skal drive den hydrauliske kran med strøm fra lastbilens batteripakke. Kraftudtagsløsningen består af en hydraulikpumpe inkl. elektronisk styreenhed, interface til lastbilens el-system samt omformer af strømmen fra jævn- til vekselstrøm. Hele pakken fylder ca. det samme som en flyttekasse og kan nemt placeres på chassisrammen under ladet. Den 3-akslede DAF har typebetegnelsen FAN, dvs. med hydraulisk styrbar bogieaksel, så den opnår ekstra god manøvreevne på f.eks. snævre byggepladser i Storkøbenhavn. Den får en tilladt totalvægt på 28 tons, hvilket giver en forventet lasteevne på ca. 13 tons. FaktaboksDAF CF Electric 6×2 FANElektrisk motor: 210 kW (285 hk), drejningsmoment: 2.000 NmBatterikapacitet: 350 kWh (315 kWh effektiv kapacitet), type Li-Ion Batteripakken er air-conditioneret til en konstant temperatur på 25-45° CChassisvægt: 10,4 tons, komplet opbygget med kran og fast lad: ca. 15 tonsRækkevidde på fuld opladning: op til 220 kmLadetid ved 250 kW: ca. 75 minutter Brugen af elektriske lastbiler kræver en specifik tilgang fra kundens kørselsbehov. Derfor tilbyder DAF sine kunder support gennem avancerede rutesimuleringsmodeller, der hjælper med at fastlægge den mest effektive specifikation på køretøjet, herunder nyttige råd omkring smart og effektiv ladeinfrastruktur i samarbejde med VDL.

Keywords: stark lastbil